САМОПРЕЗЕНТАЦІЯ

Сьогоднішній ринок праці є насиченим і високо конкурентним, тому випускнику вищого навчального закладу необхідні навики і вміння для ефективного пошуку роботи. Таким інструментом активного пошуку роботи є самопрезентація – уміння подати себе в різних ситуаціях, створити неповторний образ. Успіх в житті людини або невдача багато в чому залежить від того, як нас сприймають інші люди. Тому вміння самопрезентувати себе відноситься до найважливіших потреб сучасної людини. Від того як відбудеться само презентація  при влаштуванні на роботу,  залежить не тільки саме працевлаштування, але й умови подальшої роботи.

Правила поведінки

На порозі кабінету обов’язково посміхніться та привітайтеся. Потім представтеся та повідомте, на яку вакансію ви претендуєте, скажіть, що вам приємне запрошення на співбесіду. Ваша самопрезентація розпочалася!

Більше 50% інформації про вас рекрутер отримає, спостерігаючи за вами – за вашими позою, жестами, мімікою. Почувайте себе в міру вільно. Не варто сідати на край стільця та дивитися вгору (це говорить про непевність), не схрещуйте руки чи ноги (так ви демонструєте негативне ставлення до того, що відбувається), не обхоплюйте коліна долонями (вас приймуть за вперту та нетовариську людину). В ідеалі потрібно віддзеркалити позу співрозмовника.

Жестикуляція припустима, якщо це допомагає вам краще формулювати свої думки, однак не варто занадто розмахувати руками, тим більше в небезпечній близькості від HR-менеджера. До того ж не варто потирати долоні або пальці – ви справите неприємне враження метушливої людини, зацикленої на матеріальних питаннях. Під час розмови спокійно дивіться в очі інтерв’юерові, не відводьте погляд. Своєю поведінкою ви повинні демонструвати, що ви впевнені, знаєте собі ціну, розумієте вимоги наймача та відповідаєте їм.

Тон бесіди

Пам’ятайте, що ви, так само як і представник фірми, оцінюєте ситуацію та свого візаві. За частку секунди ви повинні зрозуміти, як треба поводитися, у якому ключі рекрутер буде спілкуватися з вами, і підлаштуватися під нього – загальновідомо, що тон бесіди задає кадровик. Втім, зазвичай, розмова носить офіційно-діловий характер.

Важливо відразу для себе усвідомити: самопрезентація – це не усний виклад вашого резюме. Розповідаючи про себе, ви одержуєте шанс висвітлити окремі ключові факти своєї біографії, які представлять вас у найбільш вигідному світлі.

Момент знайомства

У вас буде всього декілька хвилин, перш ніж кадровик занудиться та зупинить вас. Тому про найважливіше треба сказати в першу чергу.

На початку презентації повідомте про свою професію й основні напрямки діяльності, а також розповідайте про освіту та досвід, підтверджений успішними проектами та відгуками. Два-три речення створять повну картину ваших досягнень і, головне, позначать ваше позитивне ставлення до них. Наприклад, замість фрази «Я прийшов працювати в компанію» використовуйте такі слова: «Я виграв конкурс для молодих фахівців і одержав можливість реалізувати свої ідеї у фірмі».

Час на вердикт

У наступні п’ять – сім хвилин представник роботодавця повинен ухвалити рішення щодо того, чи зможете ви зайняти вакантну посаду. Отже, самопрезентація повинна переконати його у вашій компетентності.

Особисті якості, про які ви згадуєте, не повинні йти врозріз із професійними досягненнями, а навпаки – підкреслювати їх. Скажімо, ініціативність не зовсім пасує секретареві, проте необхідна керівникові проекту; дисциплінованість – порожня характеристика для творчих людей і відмінна для офіс-менеджерів.

Описуючи компетенції, розповідайте про свій досвід, наприклад, виходу з критичних ситуацій, вирішення складних завдань, виконання певних робіт, тобто зазначте вигоди, які одержить компанія, прийнявши вас до штату. Якщо в колишній фірмі вам вдалося підвищити ефективність діяльності відділу або запропонувати методи взаємодії з клієнтами, які дозволили підвищити прибуток, неодмінно згадайте про це.

Під час самопрезентації в жодному разі не варто говорити про особисті проблеми, фінансові труднощі – слухаючи ваші нарікання, рекрутер, не виключено, вирішить, що ви хочете розжалобити його та випросити більшу зарплату. Крім того, не варто поливати брудом колишнього наймача, адже, на думку менеджерів з персоналу, згодом ви так само недобре будете говорити й про цю компанію.

Пам’ятайте, що на співбесіді кадровик оцінює в комплексі ваші особисті характеристики та професійний капітал, адже кожен наймач прагне відшукати ідеального претендента. Опанувавши навички самопрезентації, ви легко доведете, що ваша кандидатура – краща.